1.4 | Self talk

Les 4

Self talk

Eigenlijk is deze les misschien nog wel belangrijker dan de eerste lessen van deze modules.
Die gaan namelijk over afvallen en voeding en dat we dat helemaal anders gaan doen.

Maar er is nog iets dat écht anders moet, omdat je anders nooit – ik herhaal nooit – tevreden zal zijn. Hoeveel je ook afvalt.

Nu kan ik me voorstellen dat je denkt: “Nou ik wel hoor! Ik zal oneindig gelukkig en tevreden zijn als ik nu X kilo afval!”

Maar… Ik denk dat je dit met me eens bent:

We zijn – allemaal- ons eigen grootste criticus.
We voorzien onszelf de hele dag van commentaar.

Dat commentaar is waarschijnlijk de aanleiding geweest dat je uberhaupt nu in dit programma zit 😅

Je baalt van je lijf en je relatie met eten, geeft jezelf daarover ‘bakken met shit’, om wat Engels met Nederlands te mixen, en bent daar klaar mee.

Klopt, toch?!

Dan is het belangrijk om te weten dat als je niet leert die criticus te temmen, je kunt afvallen wat je wil, maar dan krijg je binnen no-time ‘gezeur’ over hangende borsten, plat geworden billen, slappe huid, oude kop of whatever.

Het is een beetje net als met wanneer je nieuwe schoenen of een nieuwe auto hebt. Of wanneer je flink ziek geweest bent en je voelt je weer beter. De eerste periode erna ben je super blij. Neem je jezelf voor om daar voor altijd zo blij te mee zijn.

Maar je weet na een week of wat… Ben je eraan gewend, valt het je niet meer op.

En aangezien die criticus als functie heeft om jou – precies – commentaar te geven. Hoef je alleen maar af te wachten 😅

Dus – zonder meteen te diep in brein materie te duiken, dat komt later – dit is wat je per NU mag gaan doen:

Elke keer dat jij jezelf van commentaar voorziet:

Elke keer….

Dan probeer je het op te merken en zeg je tegen jezelf:

Hey, daar ga ik weer, maar dit doen we niet meer.

of:

Het is ok, ik ben ermee bezig.

Of iets anders dat beter bij je past, maar wat dat commentaar neutraliseert.

Je hoeft jezelf niet mooi te vinden om wel respectvol te zijn.
Je hoeft jezelf niet af te branden 🔥 om in actie te komen.

Ik zal je elke week in de reflectievragen hoe je selftalk was die week.

Nu weet je waarom.

Meteen mee beginnen dus 💪🏼

Wil je al meer weten over dit onderwerp?

Luister dan deze podcast:

Podcast #133 Hoe je tegen jezelf praat heeft invloed op afvallen: